دفاع از حقوق دگرباشان

دفاع از حقوق دگرباشان

۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۰, جمعه

رفتار همجنس‌گرایانه در جانوران


 رفتار همجنس‌گرایانه در جانوران‎ و فهرست جانورانی که رفتار همجنس‌گرایانه بروز می‌دهند.

رفتارهای همجنس‌گرایانه و دوجنس‌گرایانه تاکنون در ۱۵۰۰ گونه جانوری - از پستانداران گرفته تا خرچنگ‌ها و کرم‌ها - مشاهده شده ولی تصور می‌شود که رقم واقعی بسیار بیشتر از این باشد. رفتارهای همجنس‌گرایانه بخصوص در جانوران گله‌زی با زندگی گروهی پیچیده شایع‌تر است و نقشی اساسی در زندگی آنان بازی می‌کند. یکی از گونه‌های جانوران همجنس‌گرا بونوبو از نزدیک‌ترین خویشاوندان انسان است. هفتاد و پنج درصد از آمیزش‌های جنسی در این گونه به خاطر تولید مثل نیست و تمام اعضای این گونه به کل دوجنس‌گرایند.بونوبوهای مادهٔ مهاجر از رابطه جنسی به عنوان روشی برای تحکیم دوستی با ماده‌های قدرتمندتر در دستهٔ بونوبوهای مقیم بهره می‌گیرند. بونوبویی که در رتبه پایین‌تری قرار دارد با تولید سروصدا به دیگران می‌فهماند که در حال آمیزش جنسی با بونوبویی با رتبه بالاتر است.آمیزش جنسی در بونوبوها معمولا برای کاهش استرس و رقابت، توسعه وابستگی، بیان روابط اجتماعی و تسلی قربانیان در پریشانی استفاده می‌شود. باور بر این است که رفتارهای همجنسخواهانه در نخستیها ریشه اجتماعی دارند و انسان‌ها در این میان پتانسیل بالایی برای رفتارهای دوجنسخواهانه از گذشته خود حفظ کرده‌اند.

جانت مانن. استاد دانشگاه جورج تاون، این نظریه را مطرح کرده‌است که همجنس‌گرایی در دلفینها مزیتی است که در اثر فرگشت به وجود آمده و حملات و تجاوزهای درون‌گونه‌ای را به ویژه در نرها کاهش می‌دهد.مشاهده رفتارهای همجنس‌گرایانه در جانوران دلیلی مستحکم بود برای رد ادعای گناه در برابر طبیعت همچنین در پرونده لاورنس در برابر تگزاس با استدلال به وجود همجنس‌گرایی در جانوران در دادگاه عالی آمریکا قوانین ضد همجنس‌گرایانه ۱۴ ایالت آمریکا ملغی اعلام گردید.

بعضی پنگوئنهای نر تمایل به تشکیل جفت با نرهای دیگر و لانه‌سازی مشترک با آنها دارند. در این مواقع از یک سنگ به عنوان جایگزین تخم استفاده می‌شود. در سال ۲۰۰۴ پارک مرکزی جانوران واقع در ایالات متحده آمریکا، سنگ یادشده را با یک تخم بارور جایگزین کرد که زوج نر آن را به عنوان فرزند خود بزرگ کردند.باغ وحشهای آلمانی و ژاپنی نیز گزارشهایی دربارهٔ همجنس‌گرایی بین پنگوئن‌هایشان منتشر کرده‌اند. این پدیده همچنین در زیستگاه آبی کلی تارلتون در آوکلند نیوزیلند مشاهده شده‌است.
معاشقه و دخول کامل در روابط گاوهای نر، به ویژه گاومیش کوهان‌دار آمریکایی معمول است. روابط جنسی میان زوج‌های همجنس در میان آهوها نیز بسیار رایج است.
همجنس‌گرایی در گوسفندان (که در ۶ تا ۱۰٪ قوچها دیده می‌شود) همراه با تفاوت در حجم بخش‌های معینی از مغز و فعالیتهای شیمیایی است. مطالعاتی که توسط مجلهٔ درون‌ریزشناسی انجام شد، نشان داد عوامل فیزیولوژیکی و زیست شناختی تأثیرگذارند. نتایج این بررسی‌ها با بررسی‌هایی که لوی روی نمونه‌های انسانی انجام داد مشابه‌است.
گوسفندان نر کوهی آمریکایی نیز از این نظر به دو دسته تقسیم می‌شوند: آنها که درگیر روابط همجنس‌گرایانه می‌شوند و گروه دیگر که اینگونه نیستند.
در میان کبوتران نیز هم‌جنس‌گرایی نرها دیده می‌شود.کبوتربازان برای این جفت کبوتران از اصطلاح «جناق» استفاده می‌کنند.
یک چهارم جفت‌های قوی سیاه همجنس‌گرا هستند (اکثرا مذکر) این جفت‌ها با دزیدن لانه‌ها و تخم‌های دیگر از آن‌ها نگهداری کرده و از جوجه به دنیا آمده همانند جوجه خود مراقبت می‌کنند در برخی دیگر از موارد جفت‌های نر همجنس‌گرا با یک قوی ماده رابطه برقرار کرده و پس از اینکه قوی ماده تخم گذاشت او را فراری می‌دهند.
علاوه بر موارد ذکر شده همجنس‌گرایی در جانورانی همچون مارمولک، سنجاقک، شیرها، و حتی حشراتی که در رختخواب زندگی می‌کنند دیده شده‌است.

در میان نوعی پرندگان دریایی نیز با نام علمی آلباتروس لایاسن همجنس‌گرایی دیده شده‌است و به گونه‌ای است که یک سوم جفت‌های این گونه جفت دو ماده هستند که نوعی انتخاب طبیعی لازم برای این گونه‌است چرا که تعداد ماده‌های این گونه بسیار بیشتر از نرهایش است.

بررسی بر روی گونه‌ای فنچ نشان داده‌است که زوج‌های همجنس با روش‌هایی چون آواز خواندن برای هم و آراستن دیگری با منقار خود، پیوند میان خود را محکم می‌کنند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که

روابط در میان جانوران، حتى پرندگان، می‌توانند بسیار پیچیده‌تر از یک نر و ماده صرف که با هم جفت می‌شوند و زایش می‌کنند، باشند.
تقریبا یک چهارم کل جمعیت قوهای سیاه ماده ، همجنسگرا هستند . این حیوانات عموما بیشتر از جفتی که تشکیل شده از یک قوی نر و یک قوی ماده است عمر می کنند و عموما موفق تراند زیرا این قابلیت را دارند که از قلمروی بزرگتری حفاظت کنند.
دانشمندان زیادی روی این قضیه تحقیق کرده اند و مشخص شده که در خیلی از جانداران همجنسگرایی به صورت طبیعی رواج دارد
قوهای سیاه همجنسگرا

همجنسگرایی از هزاران سال پیش وجود داشته هم در بین انسان ها هم در جانداران دیگر و این نشان می دهد که یک پدیده کاملا طبیعی است و
خلاف طبیعت نیست

همجنسگرایی در حیوانات پدیده ای ناشناخته نیست . در یک تحقیق علمی که در سال 1999 توسط یک محقق یه نام “بروس بگمیل” انجام شد معلوم شد که همجنسگرایی در 1500 گونهء جانوری به صورت شایع انجام می شود ، از میمون ها گرفته تا کرم ها . در این میان این پدیده در 500 گونه با مدارک فراوان به اثبات قطعی رسیده است
از آنجا که رابطهء جنسی در میان جانوران (حتی از یک گونه) به طرق گوناگون انجام می گردد ، علت اصلی ای که جانوران را به همجنسگرایی ترغیب می کند هنوز کاملا مشخص نیست و نیاز به مطالعات بیشتر بر روی رفتار جانوران دارد

تحقیقات ثابت کرده که این پدیده در میان پرندگان و پستاندارانی که به صورت گروهی زندگی می کنند بسیار شایع تر است
برخی از محققین معتقد اند این پدیده بیشتر زمانی در حیوانات دیده می شود که حیوانات نر در منطقه ای به دور از حیوانات ماده زندگی کنند ، این در حالی است که عدهء دیگری از محققین همچون “جان رافگاردن” و “بروس بگمیل” معتقداند این پدیده ضرورتا ربطی به جوامع حیوانی که در آن نرها به تنهایی زندگی می کنند ندارند و این گونه رفتارها بیشتر برای محکم کردن و قوی تر کردن روابط و پیوندهای اجتماعی گروه انجام می گردد

این گروه از محققین ، پنگوئن های همجنسگرایی را مثال می زنند که دو پنگوئن نر سراسر عمر با هم جفتگیری می کنند و با هم زندگی می کنند ، در حالیکه همیشه در معرض ماده ها قرار داشتند و فرصت جفتگیری با یک پنگوئن ماده را داشته اند.
در فبریه2004 گزارش شد از یک جفت پنگوئن نری که در باغ وحش شهر نیویورک با هم جفت خورده بودند و حتی موفق شده بودند که یک بچه پنگوئن دختر را هم به موفقیت پرورش دهند ! حتی یک کتاب داستان کودکان به عنوان ” و تونگو سومین نفر است!” در مورد این دو پنگوئن نر که Roy و Silo نام داشتند و در مورد جوجه شان نوشته شد . غیر از این دو ، گزارش های دیگری نیز دربارهء همجنسگرایی در پنگوئن ها در نیویورک به ثبت رسیده است
باغ وحش های آلمان و ژاپن هم گزارش هایی مبنی بر پنگوئن های نری که با هم جفت خورده اند ثبت کرده اند . گزارش ها حاکی است که این جفت ها لانه سازی کرده اند و از یک سنگ به جای تخم در لانهء خود استفاده می کردند ! در ژاپن حداقل 16 مورد از چنین رفتارهایی در پنگوئن ها ثبت شده است.
پنگوئن های پارک نیویورک

دلفین آمازون

 پدیده  همجنس گرایی در این جانور به کرات مشاهده شده. این دلفین ها در گروه های سه تا پنج تایی به آمیزش می پردازند و گاهی اوقات یک یا دو ماده هم در گروه وارد می شوند .
دلفین آمازون

گاومیش آمریکایی


: گونه های مختلفی از همجنسگرایی در میان گاومیش های آمریکایی نر گزارش شده. فستیوال اکیپا (Okipa)
که توسط سرخ پوست های ماندا انجام می شود مربوط به همین رفتار گاومیش هاست
همچنین گزارش هایی از سوار شدن گاومیش ماده بر پشت گاومیش مادهء دیگر همگروه نیز به ثبت رسیده اند.
گونه های مختلفی از همجنسگرایی در میان گاومیش های آمریکایی نر

فیل

اینگونه رفتارها در فیل ها عموما با رفتارهای محبت آمیزی همچون لمس کردن خرطوم ها و عاج های همدیگر آغاز می گردد . 45 درصد از رواط جنسی فیل هایی که در اسارت (باغ وحش ها) زندگی می کنند ، بین دو جانور همجنس اتفاق می افتد.
تلاش برای سوار شدن فیل نر بر فیل نر دیگر هم در اسیا هم در افریقا در این گونه دیده شده است

زرافه :

 “بروس باگمیل” با در نظر گرفتن یک جامهء زرافه ها به این نتیجه رسید که از هر ده عدد جفتیابی در زرافه ها ، نه تای آن بین دو حیوان نر صورت می گیرد.
زرافه های نر بروس باگمیل

شیر :

 هم شیر های ماده و هم شیر های نر در حین رابطه جنسی با همجنس دیده شده اند . شیرهای نر معمولا برای مدت چند روز با هم ارتباط برقرار می کنند و در طی این چند روز اعمالی شبیه به عمل جنسی را انجام می دهند . حدود هشت درصد از اعمال جنسی در شیرها بین دو هم جنس انجام می پذیرد گزارشات فراوانی از همجنسگرایی شیرهای ماده در باغ وحش ها به ثبت رسیده است

۱۳۹۵ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

شناخت همجنسگرایی

جنسیت چیست ؟



جنسیت را میتوان به سه جزء تقسیم کرد :

1-     جنسیت بیولوژیکی (زیست شناختی) / ظاهر نر یا ماده :Sex

2-     هویت جنسی / احساس روانی زن یا مرد بودن : Sexual Identity

3-     تمایل یا گرایش جنسی : Sexual Orientation


جنسیت بیولوژیکی


اشاره به جنسیت زیست شناختی انسان دارد که میتواند سه نوع » نر » ، » ماده » و «خنثی / hermaphrodite » باشد . جنست زیست شناختی هنگام تولد نوزاد قابل تشخیص است .

هویت جنسی


جنسیتی است که فرد خود را با آن میشناسد برای مثال فرد خود را زن یا مرد درمی یابد ، در اکثر افراد هویت جنسی با جنسیت بیولوژیکی تطابق دارد ولی گاهی میان جنسیت بیولوژیکی و هویت جنسی تطابق وجود ندارد که در این مورد شخص از نظر ظاهری به یک جنس گماشه شده ولی هویت جنس دیگری را داراست یا از نقش جنسیتی که جامعه اش برای او تجویز کرده پیروی نمیکند که این افراد Transsexual(تراجنسیتی) نامیده میشوند. قبلا اشاره شد که سه نوع جنسیت بیولوژیکی وجود دارد اما شناختی که افراد از هویت جنسی خود دارند بسیار متنوع است ، دو هویت اصلی که هویت زنانه و مردانه است بسیار شناخته شده هستند ولی در این میان بعضی افراد شناخت دیگری از هویت جنسی خود دارند که نه هویت زنانه است و نه مردانه و گاهی تمام این هویت ها را با نام جنس سوم میشناسند .

گرایش جنسی


نشاندهنده جنسیتی است که فرد به آن گرایش جنسی و عاطفی دارد ، که خود به چند دسته تقسیم میشود :

–         دگرجنس گرایی ، Heterosexuality : گرایش به جنس مخالف

–         همجنسگرایی ، Homosexuality : گرایش به همجنس (همجنس زیست شناختی)

–         دو جنس گرایی ، Bisexuality : گرایش به هر دو جنس

–         Asexuality : عدم گرایش جنسی

باید توجه داشت که گرایش جنسی و هویت جنسی دو مفهوم جدا هستند و Transsexuality جزو این رده بندی قرار نمیگیرد



همجنسگرایی چیست ؟


اکثر افراد نوعی گرایش عاطفی و جنسی را نسبت به جنس مخالف خود دارند که میتواند منجر به برقراری رابطه جنسی و عاطفی یا ازدواج شود . همجنسگرایان دقیقا همین احساس را نسبت به همجنس خود دارند ، به علاوه گاهی همجنسگرایان شناخت متفاوتی از هویت جنسی خود دارند که بعضی آن را جنس سوم می پندارند و در پی آن احساسات و رفتارهای متفاوتی نسبت به همجنسان دگرجنس گرای خود نشان میدهند.


همجنسگرا کیست ؟


کسی که نوعی از گرایش عاطفی که میتواند منجر به رابطه عاطفی خاص، ازدواج یا رابطه جنسی شود را فقط و فقط نسبت به همجنس خود داشته باشد همجنسگرا(Homosexual) نامیده میشود ، بعضی افراد به هر دو جنس گرایش دارند که به آنها دوجنسگرا(Bisexual)  گفته میشود.



چه چیزی فرد را همجنسگرا میکند ؟


جواب دقیق و اطمینان بخشی برای این پرسش پیدا نشده ولی تئوری هایی در این زمینه وجود دارد برای مثال تفاوتهایی در سیستم عصبی که در اثر شرایط محیطی جنین در رحم مادر پدیدار می شود ولی چگونگی پیدایش این تفاوت ها هنوز به اثبات نرسیده ، همجنسگرایان از کودکی رفتارها و گرایشات و حس زیبایی شناسی متفاوتی دارند که خود را در بازی ها ، انتخاب لباس و غیره نشان میدهد و پس از بلوغ گرایش عاطفی و جنسی نسبت به همجنس خود پدیدار می شود.



آیا همجنسگرایی یک بیماری است ؟


خیر ، سازمان های مربوط با بهداشت روانی اظهار کرده اند که همجنسگرایی یک ناهنجاری روانی نیست ، شرایط اجتماعی و نا امنی میتواند احساس سردرگمی و استرس در همجنسگرایان ایجاد کند و در نحایت منجر به بروز بیماری های روانی در همجنسگرایان شود ، صحبت کردن با دیگران در مورد اینکه چطور احساس میکنیم و پشت گرمی داشتن از خانواده و روابط خانوادگی مستحکم این استرس ها را از بین میبرد.



آیا یک همجنسگرا میتواند دگرجنسگرا شود ؟


گذشته از هر گرایشی انسانها میتوانند انتخاب کنند که چطور رفتار کنند و مثلا با تقلید از رفتار دیگران شخصیتی ساختگی را نمایش دهند ولی رفتار هایی که با گرایش فرد مطابقت نداشته باشد منجر به نابسامانی شدید روانی و عدم احساس خوشبختی در زندگی خواهد شد. همجنسگرایان نمیتوانند احساسات خود را تغییر دهند ولی میتوانند خلاف آن عمل کنند.



آیا همجنسگرایی یک جرم است ؟


هر انسان مالک بدن و زندگی شخصی خویش است ، ستاندن اختیار تصمیم گیری در مورد مسائل شخصی از انسان پایمال کردن حقوق انسانی و جنایتی است قابل مقایسه با برده داری ، انصاف نیست که درستورالعمل هایی که مالکیت انسان بر زندگی شخصی خود را از او میگیرند قانون نامید و افرادی که چنین دستورالعمل هایی صادر کنند خود مجرم هستند . شکی نیست که پایمال کردن تعهدات اخلاقی برای زندگی مشترک ، تجاوز جنسی ، رابطه جنسی با افراد نابالغ و خشونت جنسی چه با همجنس و چه با جنس مخالف پایمال کردن حقوق انسانی و جرم است.

برون آیی همجنس گرایان چیست ؟


آشکار سازی هویت و احساسات واقعی فرد همجنس گرا (مثلا برای خانواده یا اطرافیان) را برون آیی می گویند، این نام گذاری از این جهت انجام شده که به دلایلی همجنس گرایان گاهی مجبور هستند خود را سانسور کنند و یک شخصیت نمایشی از خود بسازند و شخصیت اصلی خود را در درون خود مخفی کنند.


بازی کردن نقش یک شخصیت نمایشی برای مدت طولانی بار روانی سنگینی را بر دوش فرد خواهد داشت و زندگی فردی و اجتماعی را دچار اختلال شدید خواهد کرد از این رو همجنس گرایان گاهی حاضر می شوند برای برون آیی هزینه سنگینی پرداخت کنند.

۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

آدرس مراكز مشاوره و آزمایش رایگان #ایدز (hiv)در سراسر ایران



"مراكز مشاوره بیماری های رفتاری" در سراسر كشور تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی هستند.

اگر جویای اطلاعات در زمینه ایدز هستید می توانید با "مراكز مشاوره بیماری های رفتاری" تماس بگیرید.  "مراكز مشاوره بیماری های رفتاری" در سراسر كشور تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی هستند.

فعالیت این مراكز در زمینه ایدز و بیماری های آمیزشی است. آموزش، مشاوره و آزمایش محرمانه و رایگان به منظور تشخیص اچ‌ آی وی، خدمات كاهش آسیب های ناشی از اعتیاد (توزیع سرنگ، سوزن) و ارائه كاندوم از جمله خدماتی است كه در این مراكز ارائه می گردد.

تهران
1- مرکزمشاوره بیماری های رفتاری والفجر- خیابان آزادی- بلواراستادمعین- شهید دستغیب غربی (مرکزغرب دانشگاه ایران)
شماره تماس: 21-66038920-021 و 66025731-021

2- مرکز مشاوره بیماری های شهید سبزه پرور- کرج- میدان آزادگان- خیابان تختی- جنب حمام ایران(مرکز کرج دانشگاه ایران)
شماره تماس: 2506547-0261  

3- مرکز مشاوره بیماری های رفتاری سلطان آباد – رباط کریم – سلطان آباد- جنب امام زاده- نبش خیابان درمانگاه – روبروی بانک سپه (دانشگاه ایران)
شماره تماس: 34646-022943

4- مرکزمشاوره بیماری های رفتاری شهیدکلیم اله معدن دار- ساوجبلاغ- هشتگرد- جنب اورژانس 115- (مرکزساوجبلاغ دانشگاه ایران)  
شماره تماس: 4237808-0262

5-مرکزمشاوره بیماری های رفتاری شهریار- خیابان دکتر شریعتی (آهنگران)- (مرکزبهداشت شهریار- دانشگاه ایران)      
شماره تماس: 3222910-0262

6- اول خیابان شریعتی- میدان قدس – جنب داروخانه طالقانی- مرکز بهداشت شمیرانات (دانشگاه شهید بهشتی)      
شماره تماس: 22217222-021

7- ورامین روبروی شهرداری- مرکز مشاوره بیماری های رفتاری (دانشگاه شهید بهشتی)
شماره تماس: 2280039-0291

8- خیابان رسالت-خیابان کرمان جنوبی-خیابان زرین قبانی- مرکزمشاوره دگمه چی(دانشگاه شهید بهشتی)
شماره تماس: 22303792-021  
     
9- میدان امام حسین-خیابان دماوند-خیابان ایرانمهر-بلوارابوحسین – مرکزبوعلی (دانشگاه شهید بهشتی)  
شماره تماس: 33337000-021    

10- انتهای غربی بلوارکشاورز- مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)- بخش عفونی.(دانشگاه تهران)
شماره تماس: 66911296-021    

11- شهرری-خیابان شهید رجایی- اول کوی سیزده آبان- مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرری (دانشگاه تهران)
شماره تماس: 55008222-021

12- اسلام شهر- بعد ازکاشانی-جنب کانون الغدیر- مرکزمشاوره بیماری ها (دانشگاه تهران)
شماره تماس: 2248792-0228
شهرهای دیگر:

13-کرمانشاه : میدان فاطمیه(رفعتیه)-طبقه دوم-مرکزبهداشتی درمانی رفعتیه      
شماره تماس: 7274623-0831

14-فارس/شیراز: فلکه خاتون- بلواردلاوران بسیج- خیابان لاوان-مرکزبهداشتی درمانی حسین بن علی  
شماره تماس: 1-7363000-0711

15-فسا: خیابان امام خمینی-مرکزبهداشتی درمانی شماره 1(مرکزمشاوره رفتاری)      
شماره تماس: 2226800-0731

16-جهرم: چهارراه حافظ –ابتدای بلوارحافظ-مرکزمشاوره بیماری های رفتاری.(مشاوره امید)  
شماره تماس: 3343004-0791

17-کردستان/سنندج: خیابان پاسداران- سه راه شریف آباد- جنب سازمان انتقال خون
شماره تماس: 3239210-0871

18-زاهدان: خیابان مدرس-مرکزمشاوره بیماری های رفتاری
شماره تماس: 2413283-0541

19-خاش: خیابان انقلاب- مرکزشماره 3  
شماره تماس: 4223930-0543  

20-سراوان: چهارراه جالق-مرکزشماره 1  
شماره تماس: 5229600-0548

21-ایرانشهر: دروازه خاش جنب هلال احمر-مرکزشماره 1      
شماره تماس: 2237970-0547

22-نیکشهر: خیابان امیرالمومنین مرکزشماره 2  
شماره تماس: 5225654-0546  

23-زابل: سی متری سام شرقی-جنب پارک محله – مرکزمشاوره و تحقیقات سلامت زابل  
شماره تماس: 2281126 و 2280066-0542

24-اصفهان: خیابان بزرگمهر-فلکه احمد آباد-مرکزبهداشتی درمانی آموزشی شهید نواب صفوی  
شماره تماس: 2275250-0311

25-خراسان رضوی/مشهد(استان): خیابان فلسطین – روبروی مرکز ـآتش نشانی-مرکزمشاوره بیماری های رفتاری
شماره تماس: 8419010-0511

26-مشهد2: پنجرا- ابتدای بلوار وحدت- جنب پارک وحدت- مرکز مشاوره نوید- مرکزمشاوره بیماری های رفتاری      
شماره تماس: 3657731-0511  

27-گناباد: میدان الغدیر-روبروی اداره برق- مرکز مشاوره بیماری های رفتاری  
شماره تماس: 7223378-0535

۱۳۹۵ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

هفت تصور غلط درباره‌ی همجنس‌گرایی

گزیده ای مختصر از مقاله مهدی پاکزاد است که به این مقوله و دیدگاه های اشتباه در جامعه می پردازد...

1-همجنس‌گرایی بیماری است


در سال ۱۹۷۳ با توجه به شواهد تجربی و معیارهای حرفه‌ای، هم‌جنس‌گرایی از فهرست رسمی اختلالات روانی «انجمن روان‌پزشکی آمریکا» (American Psychiatric Association) حذف شد1. این انجمن اصلی‌ترین مرجع تخصصی روان‌پزشکان ایالات متحده و تاثیرگذارترین نهاد بین‌المللی در این حوزه به‌شمار می‌آید.

«انجمن روان‌شناسی آمریکا» (American Psychological Association) هم دو سال بعد یعنی در ۱۹۷۵ از این تصمیم حمایت کرد2. علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی در تاریخ هفده‌ی می سال ۱۹۹۰ هم‌جنس‌گرایی را از فهرست اختلالات روانی خود خارج ساخته است3.

در حال حاضر اکثریت روان‌شناسان، روان‌پزشکان و متخصصان بیماری‌های روانی در سراسر جهان هم‌عقیده‌اند که هم‌جنس‌گرایی بیماری یا اختلال روانی نیست.
 

2-همجنس‌گرایی خلاف طبیعت است


گاهی گفته می‌شود که رابطه‌ی هم‌جنس‌گرایانه غیرطبیعی است و «حتا» در حیوانات نیز مشاهده نشده است. طبق پژوهش‌های زیست‌شناختی، رفتارهای گوناگون هم‌جنس‌گرایانه در میان حدود ۱۵۰۰ جان‌دار مختلف دیده شده که در مورد دست‌کم ۵۰۰ حیوان مختلف این مساله کاملا اثبات شده است.

3-همجنس‌گرایان انسان‌هایی منحرف و بی‌بند‌و‌بار هستند


تصویر ذهنی ما از هم‌جنس‌گرایان و شخصیت و زندگی آنان غالبا تصویری برآمده از رسانه‌ها، فرهنگ اجتماع، آموزه‌های دینی، حرف‌های دوستان و آشنایان، لطیفه‌ها و هم‌چنین برداشت‌های شخصی است، و نه زندگی واقعی خود هم‌جنس‌گرایان. نداشتن هیچ تجربه‌ی ملموسی از برخورد با هم‌جنس‌گرایانِ ناپیدا در جامعه باعث شده که برخی افراد ذهنیات و تصورات غریب و نادرستی از هم‌جنس‌گرایان داشته باشند و آن‌ها را موجوداتی زیاده‌خواه و بی‌بند‌و‌بار تلقی کنند که از هیچ مرزشکنی اخلاقی ابایی ندارند.

هم‌جنس‌گرابودن، همانند مردبودن یا زن‌بودن، به ‌خودی‌ خود ارتباطی با منش اخلاقیِ شخص ندارد؛ هم‌جنس‌گرایان نیز می‌توانند «به‌اندازه‌ی» دگرجنس‌گرایان خوب یا بد باشند.

4-همجنس‌گرایی مساله‌ای انتخابی و اختیاری است

برخلاف تصور رایج، هم‌جنس‌گرایان نقشی در هم‌جنس‌گرابودن خود ندارند و گرایش جنسی آنان مساله‌ای اکتسابی و انتخابی داوطلبانه نبوده است. گرایش جنسی برخلاف رفتار جنسی در اختیار فرد نیست.
گرایش جنسی در نخستین سال‌های زندگی فرد شکل می‌گیرد و معمولا نخستین نمود و بروز آن در سال‌های اولیه‌ی بلوغ و بدون داشتن تجربه‌ی پیشین روابط جنسی پدیدار می‌شود.

علاوه بر این برخی شواهد تازه نشان‌گر آن است که عوامل ارثی و ژنتیکی نیز می‌توانند در شکل‌دادن به گرایش جنسی فرد تاثیرگذار باشند.

 5-همجنس‌گرایی را می‌توان ترویج و تبلیغ کرد


گاه شنیده می‌شود که اگر هم‌جنس‌گرایی به رسمیت شناخته شود، جامعه به خطر می‌افتد و «ممکن است کودکان ما نیز هم‌جنس‌گرا شوند». از آن‌جا که هم‌جنس‌گرایی غیرانتخابی و سرایت‌ناپذیر است، گفت‌وگوی بیش‌تر درباره‌ی آن منجر به رواج آن نمی‌شود.

البته روشن است که با بازترشدن فضای جامعه و افزایش آگاهی، عده‌ی بیش‌تری از هم‌جنس‌گرایان می‌توانند با خود کنار بیایند و خود را همان‌گونه که واقعا هستند، بپذیرند. اصولا هم‌جنس‌گرایی یک عقیده، مرام فکری یا گفتمان نیست که بشود آن را تبلیغ کرد. البته در این عرصه چیزی تبلیغ‌شدنی وجود دارد و آن رعایت حقوق هم‌جنس‌گرایان و احترام به آنان است.

چیزی که هم‌جنس‌گرایان بر آن اصرار دارند، ترویج طرز فکری است که اقلیت‌ها و از جمله هم‌جنس‌گرایان را به‌رسمیت بشناسد، نه «ترویج هم‌جنس‌گرایی»؛ همان‌گونه که برای مثال توقع جنبش‌های زنان و جنبش‌های کارگری افزایش درک و پذیرش جامعه نسبت به حقوق زنان و کارگران است، نه افزایش خود زنان و کارگران.

6-اگر همجنس‌گرایی به رسمیت شناخته شود بقای نسل بشر به خطر می‌افتد


برآورد شده که حدود ده درصد از مردم هم‌جنس‌گرا هستند6. با در نظر گرفتن نکته‌های پیشین، هیچ دلیلی نمی‌توان یافت که برپایه‌ی آن، دگرجنس‌گرایان بخواهند دست از گرایش خود به جنس مخالف بردارند و به این درصد اندک بپیوندند.
در واقع باید گفت نگرانی از این که هم‌جنس‌گرایان ممکن است موجب «انقراض بشر» شوند، تنها ناشی از ناآشنایی با گرایش‌های جنسی و جنبه‌های گوناگون آن است.

7-تا وقتی که مشکلات مهمتری در جامعه هست نباید به همجنس‌گرایی پرداخت


این طرز تفکر یکی از خطرناک‌ترین موضع‌گیری‌ها در برابر اقلیت‌های گوناگون جامعه (جنسی، دینی، قومی، فکری) است و با به‌حاشیه‌راندن و نادیده‌گرفتن آن‌ها مستقیما در جهت سرکوب این اقلیت‌ها عمل می‌کند. جنبش‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی زمانی بیش‌ترین بازده را خواهند داشت که به‌دور از نگاه انحصارگرایانه و یک‌جانبه‌نگر، با آگاهی از هم و هماهنگی با یک‌دیگر حرکت و فعالیت کنند.

زمانی که هم‌جنس‌گرایان تنها به‌خاطر هم‌جنس‌گرابودن خود گرایش جنسی غیرانتخابی خود محاکمه می‌شوند، شلاق می‌خورند، به دار آویخته می‌شوند و با بدترین توهین‌ها و بدرفتاری‌ها در جامعه روبه‌رو می‌شوند، آیا می‌توان توجه به حقوق آن‌ها را مساله‌ای درجه دوم و کم‌اهمیت تلقی کرد؟                  

۱۳۹۵ اردیبهشت ۶, دوشنبه

نگاهی به «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران»

نگاهی به «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران»

اخیرا ترجمه فارسی کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» اثر ویلم فلور در سوئد منتشر شده است. این کتاب بررسی تاریخی پهنه گسترده روابط سکسی و زناشویی، ازدواج موقت، روسپیگری، همجنس‌گرایی و بیماری‌های جنسی در ایران است.
ویلم فلور (Willem Floor)، جامعه شناس و پژوهشگر هلندی به زبان‌های فارسی و عربی کاملا مسلط است و تا به حال‌نیز کتاب‌هایی زیادی را درباره تاریخ و فرهنگ ایران نگاشته است. وی انتشارترجمه‌ی فارسی کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» را فرصتی برای خود می‌داند که خواننده را با «تاریخ ۲۵۰۰ ساله‌ی هنجارها، ایستارها و زناشویی و زناشویی موقت، روسپی‌گری، همجنس‌گرایی و رواج بیماری‌های واگیردار سکسی در جامعه‌ ایران» آشنا کند. او در این «سفر تاریخی» نشان می‌دهد که چه‌گونه هنجارها و کردارها در زمینه‌های یاد شده درگذرقرن‌ها تغییر یافته یا پایدار مانده‌اند.
فلور در کتاب خود از منابع گوناگونی بهره گرفته است، از ادبیان قدیم ایران، از مسعود سعد سلمان، سوزنی سمرقندی، حافظ و سعدی، مولوی و عطار گرفته تا یادداشت‌ها، خاطرات و مشاهدات خارجی‌هایی که در طول تاریخ به ایران سفر کرده و گزارش‌هایی درباره مشاهدات خود نوشته‌اند.
بیش از ۹۰ صفحه از کتاب ۴۳۵ صفحه‌ای «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» به یادداشت‌ها و ذکر منابعی اختصاص داده شده که نویسنده برای پژوهش خود مورد استناد قرار داده است. محسن مینوخرد، مترجم این کتاب با تلاش زیادی نقل قول‌های کتاب را، به‌جز چند نمونه از اشعاری که وی به ‌آن‌ها دسترسی نداشته، با مراجعه به متون اصلی در ترجمه‌اش منعکس کرده است.

فلور هدف اثر خود را مطالعه تطبیقی نمی‌داند. او می‌خواهد «خواننده به نگاه متعادلی از روابط سکسی در ایران، آن‌گونه که در منابع آمده‌اند، دست یابد.» به گفته نویسنده این کتاب اگرچه منابع یاد شده «نخبه‌گرا، مردسالار و از دید ناظران خارجی‌اند» اما وی تلاش کرده با بهره‌گیری از همه این‌ها «تصویری تاحد ممکن نزدیک به واقعیت» را عرضه کند.

کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» با عنوان «A Social History of sexual Relations in Iran» به زبان انگلیسی نوشته و در سال ۲۰۰۸ در آمریکا منتشر شده است. ترجمه این کتاب توسط انتشارات فردوسی در سوئد به چاپ رسیده است.

تاریخ روابط «سکسی» یا «جنسی»

محسن مینوخرد، مترجم کتاب در مورد اینکه چرا نام «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» و نه «روابط جنسی» را به عنوان ترجمه تیتر انتخاب کرده می‌گوید: « واژه‌ی “سکس” ریشه‌ی لاتین دارد، به معنای جنس است. بنابراین رابطه‌ی جنسی در متن‌های دقیق‌تر، یعنی متن‌های علمی، ابهام معنایی پیدا می‌کند. چون رابطه‌ی جنسی رابطه بین دو جنس و از جمله رابطه‌ی اقتصادی، رابطه‌ی حقوقی و بسیار روابط را دربرگیرد. بنابراین لزوماً رابطه‌ی جنسی به معنای رابطه‌ی همخوابگی نیست. به همین دلیل بهتر دیدم برای کتابی که موضوعش همخوابگی دو جنس ، زن و مرد، یا دو همجنس ، مرد و مرد یا زن و زن است ، عبارت “رابطه‌ی سکسی” را به‌کار ببرم….علاوه براین با واژه‌ی سکس می‌شود ترکیب‌های مختلفی هم ساخت مانند ” سکس‌ورزی ” یا زنان “سکس‌کاره” که دراین کتاب به کاربرده ام ولی با همخوابگی یا با رابطه‌ی جنسی این ترکیب‌ها ساخته‌شدنی نیستند.»

کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» در پنج بخش تاریخ روابط سکسی در ایران را مورد پژوهش قرار داده است. در بخش نخست ازدواج در ایران به عنوان امری خانوادگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نگاه فلور به موضوع ازدواج در ایران نگاهی تاریخی است. او با تکیه به آثار و شواهد باقی‌مانده، از ازدواج در دوره هخامنشی آغاز می‌کند و سپس با نگاهی گذرا به دوره‌های پیش از اسلام، به مقررات اسلام و زناشویی تا به ایران امروز می‌رسد. معیار‌های اجتماعی و اقتصادی در همسر گزینی، چند همسری و نقش بکارت، طلاق و «بکن و نکن‌های توی بستر» از مباحثی هستند که نویسنده در این فصل از کتاب مطرح می‌کند.

فلور بخش ویژه‌ای را به موضوع ازدواج موقت اختصاص داده است. موضوعی که هنوز هم موضوع بحث‌های داغ در جامعه و در میان نمایندگان مجلس هم هست. محسن مینوخرد انتشار ترجمه کتاب را در این زمان یک تصادف می‌داند و می‌گوید: «شاید این کتاب باید ده‌سال یا بیست‌سال پیش نوشته می‌شد. متأسفانه بسیاری از ما ایرانی ها حتا از نگاه اسلامی و شیعی به ازدواج، صیغه، متعه و این‌ها هم آگاهی درستی نداریم. چون ما هرگز نگاه تاریخی به این مسأله نداشته‌ایم. و در بسیاری از مواقع با نگاه محض سیاسی با این موضوع برخورد کرد ه‌ایم. اما ویلم فلور بی‌طرفانه هم منابع اسلامی را بررسی کرده، هم منابع ایران پیش از اسلام و همین طور معاصر را.»

نکته جالب توجه در این بخش از کتاب علاوه بر بررسی موضوع ازدواج موقت در دوره صفویان تا قاجار، برخورد اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان و یهودیان در ایران با این موضوع است. در بخش سوم کتاب موضوع روسپیگری در طول تاریخ ایران از خلیفه‌ها تا دوران مغول، دستمزد روسپیان و نگاه اجتماع به آنان در طول تاریخ مورد گفت‌وگو قرار گرفته است. نشان دادن دید مردسالاری در جامعه ایران نسبت به این موضوع مورد توجه فلور است. روسپی‌گری در ایران در دوران جمهوری اسلامی جای ویژه‌ای را به‌خود اختصاص داده است.

موضوع روابط هم‌جنس‌گرایانه در این کتاب با استناد به اشعاری از ادیبان بزرگ ایران در بخشی جداگانه مطرح شده است. علاوه بر عشق به پسران نابالغ که انعکاس زیادی در ادبیات ما نیز داشته است، در این کتاب در مورد لزبیگری و روابط بین مردان نیز اشاره شده است. در بخش پایانی کتاب بیماری‌های جنسی در ایران و گسترش آن در ایران معاصر، از جمله ایدز، پرداخته شده است.

فرهنگ پدرسالاری مانعی برای تحقیق علمی

پرداختن به موضوع سکس در جامعه ایران بسیار دشوار است. سکس از محرمات محسوب می‌شود و تابوست. به اعتقاد محسن مینوخرد، مترجم کتاب: «ما در ایران از سکس فقط در ناسزاها یا در جوک‌ها‌مان یاد می کنیم و هیچ وقت نگاه علمی و تاریخی به این مسأله نداشته ایم . سکس بخش مهم وجودی انسان است. بعد از خوردن و نوشیدن، سکس مهم‌ترین نیاز تن آدمی است. ولی پدرسالاری
چیره بر فرهنگ ما اجازه ی پرداختن علمی به آن را نداده است، یعنی آ‌ن‌چنان که در غرب به آن پرداخته‌اند و تاریخش را از گذشته‌های دور نیاکان پیش ـ انسان ما بررسی کرد‌ند.»

از دیدگاه نویسنده درایران نیز مانند هرجای دیگر، همه‌گونه رابطه‌ی سکسی میان مرد و زن، مرد و مرد، زن و زن، انسان و حیوان درکاربوده است. وی می‌گوید: «جدا از بافت دینی و فرهنگی متفاوت، آن‌چه در این بررسی نشان می‌دهد این است که طبیعت و تنوع و مشکلات روابط سکسی در ایران در طی سده‌ها چندان فرق بزرگی با روابط سکسی مثلا در کشورهای اروپایی ندارد… تاریخ روابط سکسی نشان می‌دهد که مردم، هراندازه هم جامعه و مذهب بخواهند هنجارهای آن‌جهانی را به‌زور بر ایشان بارکنند، طبیعتِ انسانی خود را انکارنمی‌کنند.»

فلور ماهیت دشواری‌های موجود بر سر راه روابط سکسی در ایران را به دشواری‌های بسیاری از کشورهای صنعتی شبیه می‌داند، ‌‌‌‌‌‌«به چالش کشیدن ادعای مرد در چیرگی داشتن بر زن، تغییر یافتن سن ازدواج، سکس پیش از ازدواج، افزایش میزان طلاق، افزایش همه‌آمیزی سکسی، روسپی‌‌گری، بچه‌های خیابانی، همجنس‌گرایی و بیماری‌های انتقال یابنده از راه سکس. اما این‌که حکومت ایران قادر خواهد بود به نحو موثری از پس این مشکلات برآید، بستگی دارد به این که با توجه به گرفتاری‌های دینی‌اش، چه‌گونه دست به عمل خواهد زد و پیش خواهد رفت. آینده نشان خواهد داد.»

علاقه‌مندی به فرهنگ ایران

ویلم فلور Willem Floor، در سال ۱۹۴۲ در هلند به دنیا آمده و در فاصله ۱۹۶۳ تا ۶۷ در دانشگاه اوترخت در رشته جامعه شناسی و اقتصاد تحصیل کرده است. او د ر۱۹۷۱ در همین رشته‌ها از دانشگاه لیدن دکترا گرفت. فلور می‌گوید: «با خواندن تاریخ بیهقی بود که من عاشق فرهنگ ایران شدم و دیگر رهایش نکردم. از آن زمان، که ۴۵ سال پیش است، تحقیقاتم را برای جامعه‌ی با فرهنگ و با تاریخ ایران ادامه دادم.»

فلور نزدیک به ۲۰ سال در بانک جهانی به سمت کارشناس انرژی کار کرد. در این سال ها کتاب تاریخ اقتصادی-اجتماعی ایران را منتشر کرد. او در سال‌های گذشته بارها در ایران بوده و به اقصی نقاط کشور سفر کرده است.

از جمله کتاب‌های دیگر ویلم فلور می توان از “تاریخ تئاتر در ایران”، “بهداشت عمومی در ایران دوره قاجار”، “تاریخ اقتصادی اجتماعی در دوره صفویه”، “تاریخ پنج شهر از جمله تاریخ بندرلنگه”، و کتاب دیگری راجع به بندر عباس و میناب، “خلیج فارس، ظهور عرب‌های خلیج فارس ۱۷۴۷ – ۱۷۹۲” و کتاب‌های اخیر وی “سفر به شمال ایران از ۱۷۷۰ تا ۱۷۷۴” ، القاب‌ها و اجرت‌ها در ایران صفوی نام برد. ویلم فلور در حال ‌حاضر مشغول نگارش کتاب “بازی‌های ایرانی” است.

شاهد بازی در ادبیات فارسی

روایت دیگری از(شاهد دوستی)زاهدان ریا کار وبقول حافظ شیخان گمراه هست :« دربغداد، شیخ اوحدلدین کرمانی، بساط درویشی و خا نقاه نشینی بر گسترده است.آوازهء او،به دیار دور دست رسیده است.( شمس)،با شوق بدانسوی میشتابد تا مگر گمشدهء خود را در یابد.لیکن شیخ را میبیند که صورت پرستی و شاهد بازی را،وسیله  یا بها نهء تجلی صورت حق، در آیینهء جمال زیبا رویان، قرار داده است«.شمس»، سر خورده و مایوس از وی فرا میپرسد که:

_« درچیستی؟» شیخ، پاسخ میدهد که:« ماه را در آب طشت می بینم» وآنگاه شمس،با خشم به او نهیب می زند که:

« اگر در گردن، دنبل نداری،چرا درآسمانش نمی بینی؟اکنون طبیبی بکف کن تا ترا معالجت کند تا درهرچه نظرکنی، دراو، منظور حقیقی را بینی»

        شاهد از نظر یک آدم شرقی وبخصوص شاعران،آن جوان نورس ونو خط است که هنوز ریش وبروت نکشیده است.  وقتی چنین جوانی ریش و بروت بار آورد،دیگر شاهد و دوست داشتنی هم نیست.سعدی، حکایتی از شاهد بازی خود در کتاب گلستان دارد که به این موضوع صحه میگذارد:« در عنفوان جوانی، چنانکه افتد ودانی، با شاهد پسری سری وسری داشتم به حکم آنکه حقی داشت( طیب الادا وخلقی کالبدر اذا ابدا):

_ آنکه نبات عارضش، آب حیات می خورد

درشکرش نگه کند، هرکه نبات، می خورد»

اتفاقا به خلا ف طبع ازوی ،حرکتی دیدم که نپسندیدم.دامن ازاو در کشیدم و مهرش برچیدم وگفتم:

_ « برو هرچه می آیدت پیش گیر             سر ما نداری، سر خویش، گیر

شنیدمش که همی رفت ومیگفت:

_ « شبپره گر وصل آفتاب، نخواهد            رونق  بازار  آفتاب،  نکاهد

اما به شکر ومنت باری، پس از مدتی، باز آمد.آن حلق داودی متغیر شده وجمال یوسفی به زیان آمده وسیب زنخدانش چون به گردی نشسته ورونق بازار حسنش شکسته متوقع که در کنارش گیرم کناره رفتم و گفتم:

_ « آن روز که خط عارضت، بود            صاحبنظر، از نظر ، براندی

     امروز ، بیا مدی به صلحش               کش فتحه وضمه بر نشاندی»

سعدی، در بسیار موارد، بجای شاهد، از « پسر» نام می برد.و چه بسا که از وی، طلب وصال میکند:

_ « خواب خوش من ای پسر،دستخوش خیال شد            نقد  امید  عمر  من، در طلب  وصال  شد

      برمن اگر حرام شد، وصل تو نیست بوالعجب           بوالعجب آنکه خون من، برتو چرا حلال شد؟

شاهد سعدی، همان « پسر » است، همان شاهد زمینی و(امرد ملیح) است.:

_ « یک امشبی که در آغوش شاهد شکرم                گرم  چو عود  برآتش نهند، غم  نخورم

     ببند یک نفس ای آسمان دریچهء صبح                برآفتاب که امشب خوش است، با قمرم»

« یوسف» وحشی با فقی نیز شاهد زمینی اوست، معشوق اوست وقتی میگوید:

 _«نرگس غمزده اش اینهمه بیمار، نداشت        سنبل  پر شکنش، هیچ  گرفتار، نداشت

_ « یوسفی بود، ولی هیچ خریدار، نداشت         اول آنکس که خریدار، شد ش من بودم

                              باعث گرمی  بازار، شد ش، من ، بودم »  ومی افزاید:

_ « ای پسر، چند به کام دیگرانت، بینم              سرخوش ومست، زجام دیگرانت بینم»

این یوسف،همان شاهد پسری هست که وحشی،دوستش داشته ودرآتش شوق او،میسوخته است.نه آن یوسف کنعانی سعدی، با آنکه همیشه از پسر و شاهد سخن می گوید اما  مردم را از شاهد بازی های هوس انگیز و با چشم بد به فرزندان نیکو صورت نگریستن ، بر حذر میدارد.