دفاع از حقوق دگرباشان

دفاع از حقوق دگرباشان

۱۳۹۴ بهمن ۲, جمعه

اسپانیا: زنی مسلمان و محجبه دو همجنسگرا را به ازدواج یک دیگر درآورد

فاطمه طالب، عضو مراکشی تبار شورای شهر بادالونا، سومین شهر پرجمعیت اسپانیا در ایالت کاتالونیا، در یک روز جهانی شد و رسانه‌های بسیاری از کشور ها در مورد او نوشتند.

فاطمه که مسلمان و محجبه است، در شهرداری بادالونا، مطابق با قوانین کشور اسپانیا، یک زوج همجنس‌گرا را به ازدواج یکدیگر درآورد. البته سال گذشته نیز، زمانی که فاطمه برای عضویت در شورای شهر بادالونا انتخاب شد، رسانه‌های اسپانیائی با او که اولین زن مسلمان و محجبه‌ای بود که در انتخابات محلی توانست آرای لازم را برای ورود به شورای شهر به دست آورد، گفتگوهای زیادی انجام دادند.
فاطمه که ۳۹ سال دارد، زمانی که از مراکش به اسپانیا مهاجرت کرد ۲۲ سال داشت و چند ماهی بیشتر نبود که در رشته ادبیات مدرن فارغ‌التحصیل شده بود. فاطمه قبل از ورود به شورای شهر در سازمان‌های غیر دولتی بسیاری در اسپانیا فعالیت کرده بود و در سطح ایالت کاتالونیا نامی آشنا برای فعالین فرهنگی و سیاسی به شمار می‌رفت. با وجود اینکه فاطمه به برخوردی سکولار و غیر مذهبی به مسائل اجتماعی شهرت داشت، حتی دوستان او نیز از تصمیم‌اش برای به ازدواج درآوردن یک زوج همجنس‌گرا تعجب کردند.
فاظمه طالب در گفتگوی تلفنی کوتاهی با کیهان لندن می‌گوید: «باید بین اعتقادات شخصی و حقوق شهروندی مرز غیر قابل عبوری ترسیم کرد». فاطمه در ادامه این گفتگو می‌افزاید: «من شخصا با ازدواج افراد همجنس موافق نیستم، ولی این نظر شخصی من نمی‌تواند و نباید حقوق شهروندی کسی را پایمال کند. در اسپانیا ازدواج میان افراد همجنس طبق قانون آزاد است و من به عنوان عضو اجرائی شورای شهر یکی از مسئولیت‌هایم به ازدواج درآوردن شهروندانی است که نمی‌خواهند در کنیسه، کلیسا و یا مسجد ازدواج کنند و برای ازدواج غیر مذهبی راهی شهرداری‌ها می‌شوند».
خبر ازدواج یک زوج همجنس‌گرا در حضور عضوی از شورای شهر که مسلمان و محجبه است مانند بمبی در شبکه‌های اجتماعی اسپانیا منفجر شد. البته در کنار بسیاری که اقدام فاطمه طالب را ستودند، کم نبودند مسلمانان و مراکشی‌های ساکن اسپانیا که از این زن مسلمان و سکولار به سختی انتقاد کردند و حتی او را تهدید کردند و مرتد خواندند. فاطمه می‌گوید: «من می‌توانم ناراحتی و عصبانیت برخی از مسلمانان را بفهمم، آنچنان که گروهی از کاتولیک‌های افراطی و مخالف اردواج همجنس‌گرایان هم مرا مورد حمله قرار دادند، و پاسخ من به همه این بود و‌‌ خواهد بود که افرادی که مسئولیت‌های رسمی دارند باید طبق قانون و نه اعتقادات شخصی خود عمل کنند».
در پاسخ به پرسشی در مورد اسلام سیاسی و استفاده سیاسی از اعتقادات مذهبی، فاطمه طالب می‌گوید: « نمی‌توان در جوامع قرن بیست و یکم که پیروان ادیان مختلف در کنار خداناباوران زندگی می‌کنند، قوانین و سنت‌های این یا آن مذهب را پایه همزیستی قرار داد. این چنین همزیستی‌ای هرگز نخواهد توانست مبتنی بر حقوق برابر باشد و بخواهیم و نخواهیم سیستمی را با شهروندان درجه یک و درجه دو تولید خواهد کرد.» تنها راه از دید فاطمه «مبنا قراردادن آن حقوق و قوانینی است که حقوق همه را در بر می‌گیرد و حاصل تبادل نظر بین شهروندان با نظرات مختلف است. در این چنین سیستمی من که مخالف ازدواج بین همجنس‌ها هستم، به راحتی می‌توانم با جنس مخالف ازدواج کنم، ولی دلیلی ندارد که در مقابل کسانی قرار گیرم که خوشبختی را در ازدواج با همجنس خود می‌بینند».

۱۳۹۴ دی ۳۰, چهارشنبه

همجنسگرایی ومذهب



سه دین ابراهیمی یهودیت،مسیحیت،اسلام با همجنس‌گرایی مخالفت کرده‌اند. بعضی عقیده دارند که همجنس‌گرائی خود یک گناه است در حالی که عده‌ای دیگر تنها اعمال همجنس‌گرایانه را گناه می‌دانند. البته تعدادی از دین‌داران در این زمینه موافقت دارند، چنان که برخی کلیساها عقد شرعی همجنس‌گرایان را جاری می‌کنند و برخی نیز، این عمل را مطرود می‌دانند. در حالت کلی اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که اکثر گروه‌های باورمندان به دین، دیدگاه منفی نسبت به همجنسگرایی دارند.





یهودیت

در آیین یهودیتدر مذهب ارتدکس رابطه جنسی بین دو همجنس غیرقابل قبول است. اما در سه مذهب دیگر یعنی اصلاح‌گرا، نوسازمان‌گرا و محافظه‌کار همجنس‌گرایی بعنوان یک شیوهٔ زندگی مورد قبول و اجازه ورود به مرحله خاخامی وجود دارد.


مسیحیت

بیشتر مکاتب مسیحیت همجنس‌گرایان را طرد نمی‌کنند (همانطور که هیچ گناه‌کاری را طرد نمی‌کنند) اما اکثر آن‌ها بر این نکته پافشاری می‌کنند که روابط همجنس‌خواهانه گناه است. هرچند که برخی دیگر همجنس‌گرایی را گناه نمی‌دانند. کلیساها در قرون وسطی مواضعی سرسختانه از خود در برابر همجنس‌گرایی نشان می‌دادند و مجازات همجنس‌گرایی مرگ بوده‌است.
هم اکنون واتیکان و پاپ به همجنس‌گرایان و همجنس‌گرایی روی خوش نشان نمی‌دهند و آن را گناه می‌دانند. همچنین کلیسای ارتدکس یز هرگونه رابطه بین دو همجنس را مردود می‌داند. با این وجود برخی کلیساها همچون کلیسای انگلیکان کانادا، کلیسای منونایت هلند و کلیسای سوئد و بسیاری دیگر از کلیساها در کشورهایی همچون نروژ و المان ازدواج همجنس‌گرایان را رسمی می‌دانند و آن را تقدیس می‌کنند. برخی از اساتید الهیات پیشنهاد کرده‌اند کلیساهای کاتولیک نباید درهای خود را بر روی زوج‌های همجنسگرا ببندد. در سال ۲۰۱۱ و پس از قتل یکی از فعالان حقوق همجنسگرایان در اوگاندا سقف اعظم کانتربری بیانیه‌ای صادر کرد که در آن هشدار داده بود نباید از همجنسگرایان چهره‌ای اهریمنی نشان داد. او افزوده بود سخنانی که چهره‌ای شیطانی از همجنسگرایان نشان می‌دهد عواقب خطرناکی دارد. بیانیه او مورد حمایت اکثر رهبران مذهبی انگلیکان قرار گرفت. آن‌ها در حمایت از چنین بیانیه گفته بودند: ما از این سخنان حمایت می‌کنیم چرا که هیچ‌کس نباید به خاطر تعصب‌های دیگران در ترس و وحشت زندگی کند.

اسلام

اصطلاح همجنس‌گرایی در واژه‌شناسی اسلامی وجود ندارد ولی نزدیک‌ترین واژه به آن عبارت «لواط» است که اعمال جنسی میان دو مرد است که برگرفته از نام قومی است که در قران به عنوان قوم لوط آمده‌است. قرآن در آیات مختلفی داستان لوط و قوم او را بیان می‌کند و برای عمل این قوم تعابیر مانند فحشا،اسراف،جرم،ظلم،خباثت،جهالت و فسق اورده است.
لواط از جانب محمد پیامبر اسلام و امامان شیعه نهی شده و از عواقب اخروی آن به شدت یاد شده است. مجازات‌های دنیوی سنگینی نیز برای لواط و دیگر کنش‌های همجنس‌خواهانه در نظر گرفته شده‌است. در فقه شیعه و قوانین ایران؛ لواط، که معمولاً دخول کامل مقعدی بین دو مرد تعریف می‌شود، کیفر اعدام دارد. تفخیذ و قراردادن آلت تناسلی بین دو کپل مجازات حدی 100ضربه تازیانه و در بار سوم یا چهارم اعدام،بوسیدن پسران از روی شهوت و خوابیدن عریان دو مرد یا دو زن در زیر پوشش مشترک، بدون وجود ضرورت، مجازات تعزیری دارد. مساحقه به معنی آلت‌مالی دو زن نیز مستحق مجازات حدی یکصد ضربه شلاق و در نوبت چهارم مستوجب اعدام است.
در مذهب شافعی فتاوایی از برخی فقها آمده که بر اساس آن لواط با غلام مملوک (عبد) حد ندارد و مخالفینشان نیز آن را به حلال بودن لواط تعبیر کرده‌اند. همچنین مشهور است مالک بن انس  پیشوای مذهب مالکی لواط را جایز دانسته، هرچند در المؤطای مالک چنین چیزی وجود ندارد و مالکیان نیز آن را قبول ندارند. مرتضی راوندی در کتاب تاریخ اجتماعی ایران در این مورد نوشته‌است:« شاهدبازی حرام است و همهٔ پیران و زاهدان کنند. وقتی فقهای اربعه با این اوضاع روبرو می‌شدند ناچار بودند فتوایی بدهند که نه سیخ بسوزد نه کباب لذا برخی غلام غیرمملوک را منع و غلام مملوک را تجویز کرده‌اند.»






بهاییت

آیین بهایی رابطه جنسی میان مردان را رد می‌کند و هرگونه رابطه جنسی میان همجنس را تحریم کرده‌است. مجازات لواط و زنا در بهاییت از پیش تعیین شده نیست و تعیین آن به بیت العدل سپرده شده‌است.بهاءالله در توضیح ممنوعیت روابط همجنس‌گرایانه گفته‌است: «هر قدر عشق محبت بین دو همجنس شدید و خالص باشد، اگر به روابط جنسی منجر گردد نادرست و خطاست.»اخیرا بیت العدل در اعلامیه‌ای جدید اعلام نموده: «هرگونه تعصب یا انزجار از همجنس گرایان مخالف و مغایر با روح آیین بهایی است. آفزون بر این، بهاییان مامورند که مدافع وحامی مظلومین باشند و از کسانی که حقوق اساسی شان نقض شده با تمام توان دفاع کنند...» همچنین در ادامه آورده شده:«بهاییان باید ناگزیر میان وجوهی از امور اجتماعی که با تعالیم بهایی همخوانی دارد و جنبه‌هایی که با تعالیم بهایی سازگاری ندارد تمایز گذارند. در حالت نخست، بهاییان می‌توانند فعالانه از آن امور اجتماعی حمایت کنند ولی در حالت دوم، نه حمایت می‌کنند و نه مخالفت.»


هندوئیسم

در حال حاضر همجنسگرایی در میان پیروان مذهب هندو به طور کلی پذیرفته شده‌است با این حال از آن جا که متون این مذهب به طور صریح و روشن در مورد همجنس گرایی جهت‌گیری نمی‌کند همجنسگرایی در میان هندوها دارای مخالفان و موافقانی هست. برای مثال مخالفان طبیعی خواندن همجنسگرایی بیان می‌کنند که عشق واقعی بین یک زن و یک مرد می‌تواند رخ دهد و از همین جهت رابطه جنسی تنها در میان یک زن و یک مرد قابل پذیرش است در حالی که موافقان ابراز می‌دارند در هیچ‌یک از متون مذهب هندو ذکر نشده که عشق تنها میان دو جنس مخالف است و از آن جا که عشق و رابطه رمانتیک میان دو همجنس نیز می‌تواند رخ دهد، پس رابطه جنسی با همجنس نیز طبیعی است.

زرتشتی

اگر چه در گات ها که به زرتشت نست داده می‌شود اثری از منع همجنس‌گرایی نیست در بخش وندیداد به صراحت همجنس‌گرایی منع شده است. وندیداد به زرتشت منسوب نیست و نگارش آن به مغ‌های زمان اشکانیان نسبت داده می‌شود. در دید زرتشتی، جهان صحنه نبرد خیر و شر است و از آنجا که یکی از وظایف پیروان خیر تولید حیات جدید به شیوه اهورامزدا،امرتات و زمین است. نازایی همجسنگرایی، به تصریح متون زرتشتی به روشنی آن را در سوی شر قرار می‌دهد. بنا بر افسانه تاسیس سرزمینهای ایران در وندیداد، آمیزش جنسی بین مردان از سوی روح شر برای آزار رساندن به نهمین خلقت اهورامزدا، سرزمین هیرکانی ایجاد شده‌است. عمل آمیزش جنسی مردان در اوستا به عنوان عملی گناهکارانه و مستوجب مجازات شناخته شده‌است. تمایزی بین انجام این عمل با رضایت طرفین و بی رضایت وجود دارد. اگر خلاف میلش مجبور به این کار شده باشد مجازات اش« هشتصد ضربه با شلاق اسب، و هشت فلک» ست، که برابر مجازات مثلاً کشتن یک سگ است؛ ولی اگر این کار را رضایتمدانه انجام داده باشد گناه او جبران ناشدنی ست. علاوه بر این، هر دو شریک فعال و مغعول دیو شمرده شده متعلق به خلقت شر هستند و پس از مرگ دیو می‌مانند. مشابهتاً دینکرد، به ما می‌گوید که ارواح مشارکت کنندگان فعال و مفعول این آمیزش به دلیل نزدیکی به دیوان خود ظاهری چون دیو دارند.